Informacji Publicznej Kontakt

w Starych Budkowicach
SERDECZNIE WITAMY Przedszkole w Starych Budkowicach czynne jest w godz. 6.30 - 16.00.
Opis projektu badawczego:"Łąka tęczą malowana"
Okazało się, że spostrzeżenie związane z kolorowymi motylami wywołało u dzieci radość. Dzieci chciały się pochwalić, że wiedzą jak wyglądają motylki, jakiego są koloru, itd. Pytanie: "a skąd się biorą motylki? - oczywiście wzbudziło emocje, bowiem nikt tak naprawdę nie znał odpowiedzi na to pytanie. Dlatego następnym punktem naszego projektu było zapoznanie dzieci z wierszem D. Gellner "Gąsienica - tajemnica" . Pokazałam dzieciom także ciekawe ilustracje przedstawiające proces rozmnażania się motyli oraz różne gatunki przepięknie ubarwionych motyli. Poznaliśmy także bliżej innych mieszkańców łąki: pszczoły, kreta, mrówek, żab. Dzieci poznały nie tylko wygląd tych zwierząt, ale dowiedziały się także o ich pożytecznej roli w przyrodzie.
Wszystkie te teoretyczne wiadomości zostały sprawdzone i poszerzone podczas działań praktycznych. Wybraliśmy się z odpowiednim sprzętem na wiosenną łąkę: mieliśmy lupy, specjalny słoik ze szkłem powiększającym na owady. Mali badacze szukali nie tylko owadów, także ciekawych roślin, ziół. Zajęcia w terenie okazały się wielką frajdą. Przedszkolaki chodziły po łące prawie 2 godziny i nikt z nich nie czół zmęczenia.
W ramch projektu przyjżeliśmy sie bliżej zjawisku powstawania tęczy. Poznaliśmy jej kolory, szukaliśmy jej w książkach, encyklopediach, a nawet próbowaliśmy ją wywołać. Udało nam się zobaczyć to zjawisk w wykonanym doświadczeniu z użyciem wody, lustra i kartki. Prostym doświadczeniem okazało się także podświtlenie płyty CD pod odpowiednim kątem przy użyciu latarki. Jednak najprościej było wywołac ją w słoneczny dzień przy pomocy zraszacza. Aby lepiej zapamiętać kolory tęczy oraz zjawiska które ją wywołują, czyli deszcz i słońce, dzieci wykonały pracę plastyczną "Tęcza".Przy okazji dowiedziały się o kolorach podstawowych oraz pochodnych.
Wykonały także wspólną pracę :"Wiosenna łąka" - zajęcia plastyczne opierały szię na kinezjologicznej zabawie dydaktycznej według systemu Dziamskiej.Część grupy przy muzyce "Lot trzmiela" kreśliły pionowe kreski według instrukcji nauczyciela na dużej powierzchni kartki, inna grupa rysowała dowolne owady zamieszkujące łąkę, a pozostałe dzieci naklejały je na przygotowaną "łąkę". Tak powstała piękna , wspólna praca.
Ciekawym sposobem na zainteresowania dzieci tematem była także gra planszowa "Spacer po łące". Podczas gry dzieci nie tylko rozwijały i uściślały widzę o żyjątak z łaki, ale także uczyły się zrowego współzawodnictwa, cierpliwości , koncentracji, rozwijały umiejętność liczenia, a także wpływały na lepszą integrację grupy.
W ramach projektu dzieci poznały wiele ciekawych opowiadań , wierszy, słuchały odgłosów przyrody, słuchały piosenek związanych z tematem, tworzyły improwizacje ruchowe naśladując poruszające się owady, a nawet ćwiczyły układ taneczny "Taniec motyli" do muzyki Vangelisa.
Podczas projektu kwietniowego "Mali ogrodnicy - to My", dzieci posiały aksamitki. A podczas realizacji majowego projektu , wykonały małe, gliniane doniczki, które następnie pomalowały je farbą plakatową, aby przesadzić do nich pielęgnowane przez cały miesiąc małe kwiatki. Doniczki z wyhodowanych kwiatkiem będzie wspaniałym prezentem na zbliżający się Dzień Rodzica.
Mali ogrodnicy pracowali równie z zapałem w naszym przedszkolnym ogródku, wysadzając kwiatki do rabatki.
Podsumowaniem projektu był konkurs wiedzy na temat "Wiosennej łąki". Dzieci losowały kartki z pytaniami, udzielając odpowiedzi. Na 19 pytań, tylko na jedno nie udzielono odpowiedzi. Można wiec powiedzieć, że dzieci wyniosły dużą wiedzę.
W realizację projektu byli także zaangażowani Rodzice. Wykonali przepiękne prace przedstawiające kolorowe motyle. Do wykonania pracy można było użyć tylko 3 podstawowych barw, tworząc z nich barwy pochodne. Pomysł tak wykonanej pracy bardzo się spodobał, świadczy o tych fakt, iż dzieci przynosiły po kilka prac, wykonanych zarówno przez Rodziców, jak i dzieci.
Podczas realizacji projektu wzięliśmy także udział w warsztatach artystyczno – plastycznych pt. „Fizelinowanie na mokro”, prowadzonych przez panią Klaudię Reinert - mamę jednego z naszych wychowanków. Warsztaty odbyła się we współpracy z TSKN Dębiniec i były przeprowadzone z dziećmi i ich rodzicami. Efektem tych działań były przepiękne kwiaty wykonane z fizeliny. Poznaliśmy także technikę decoupage.
Realizacja projektu na pewno przyniosła wiele korzyści: dzieci poszerzyły wiedzę przyrodniczą, matematyczną, rozwijały twórcze myślenie, wzbudziły zainteresowania światem przyrodniczym, rozwijały współpracę z kolegami, Rodziną.
Opracowała: mgr Lidia Białas