Informacji Publicznej Kontakt

w Starych Budkowicach
SERDECZNIE WITAMY Przedszkole w Starych Budkowicach czynne jest w godz. 6.30 - 16.00.
Opis projektu badawczego :"Mali ogrodnicy - to My"
Zobaczyły także różne rodzaje wielkości nasionek. Przy tej okazji mogły także rozwijać umiejętności matematyczne: segregowały i przeliczały nasionka. Zobaczyły także, że nasiona mogą być bardzo małe (np. marchewka), ale i bardzo duże (np. orzech włoski) i wcale nie muszą być okrągłe - jak np. nasionka aksamitków. Pani Eryka pokazała dzieciom mały dąb z nasionkiem - żołędziem.
Następnym zadaniem było zasianie właśnie nasion aksamitków do podpisanych doniczek. Naszym celem było wyhodowanie kwiatów na zbliżający się Dzień Rodziny. Oprócz nasion kwiatków dzieci zasiały jeszcze rzodkiewkę i słoneczniki. Codziennie pamiętaliśmy o podlewaniu naszego "okiennego ogródka". Po jakimś czasie zauważyliśmy pierwsze wyłaniające się z ziemi roślinki. Nasze obserwacje pozwoliły nam wyciągnąć wnioski, że nie wszystkie nasionka, pomimo że były zasiane w tym samym dniu, wschodzą tak samo. Musieliśmy także obracać doniczki, ponieważ wszystkie roślinki obracały się w stronę światła.
Aby sprawdzić , co roślinki potrzebują do wzrostu, wykonaliśmy kilka doświadczeń. Do tego celu użyliśmy nasion fasoli. Kilka nasion włożyliśmy do dwóch pojemników z ziemią. Jeden z nich włożyliśmy do kartonu z wyciętym otworkiem i przegrodami, następnie zamknęliśmy karton aby w środku było ciemno. Drugi pojemnik zalałam gipsem. Włożyliśmy również nasiona fasoli na gazę nałożoną na słoik. Nasze wnioski z obserwacji były następujące:- fasola w kartonie rosła w kierunku światła,
- najszybciej zakiełkowała i rosła fasola na gazie,
- gdy fasola zalana gipsem zaczęła kiełkować i stawała się coraz większa, spowodowała pęknięcie ścianek plastikowego pojemnika, w którym była posadzona.
Podczas aktywności ruchowej i muzycznej dzieci improwizowały ruchem wzrost kwiatów utworu "Walc kwiatów" Czajkowskiego rozwijając, a także wrażliwość muzyczną.
Dzieci były także zaproszone do szkoły podstawowej na obchody Dni Ziemi. Zobaczyliśmy absolwentów naszego przedszkola w pięknym i wymownym przedstawieniu "A kto środowisko truje, gorzko tego pożałuje". W efekcie dzieci poszerzyły wiedzę o ochronie środowiska i dbaniu o naszą planetę.
Podczas zajęć plastycznych wykonaliśmy pracę plastyczną pod tytułem :"Ogród". Dzieci rozwijały stabilizację lateralną, rytmiczne kreśliły poziome kreski do muzyki wg systemu Dziamskiej. Pokazałam im jak można wykorzystać niekonwencjonalne materiały do wykonania prac plastycznych - filtry do kawy. Wykorzystanie mazaków, filtrów oraz wody dało wspaniały efekt rozpływających się kolorów. Uzyskaliśmy piękne kwiatki, którymi ozdobiliśmy wcześniej przygotowane kartki z zieloną łąką.
Dzieci poznały także bardzo ważne i pożyteczne znaczenie niektórych "małych stworzeń" - dżdżownicy, krata, biedronki. Widzą co to znaczy, że kret znajduje się "pod ochrona" i dlaczego. z Zostały zapoznane z różnymi typami gleb; gliniasta, piaszczysta, próchnicza. Nauczyły się określać ich właściwości .Podczas zajęć matematycznych układały i rozwiązywanie zadań z treścią w obrębie tematu "Na grządce", manipulowały na konkretach, rozwijały umiejętności rozwiązywania i samodzielnego układania treści zadania, przeliczały, porównywały.Nie zabrakło zabaw w ogrodzie , gdzie dzieci wykorzystały naturalne środowisko, naturalne okazy do zabawy w ogrodników, projektantów ogrodów, itd.
Dzięki projektowi "Mali ogrodnicy - to My" dzieci - kształtowały umiejętność słownego wyrażania spostrzeżeń, rozwijały postawy badacza . Potrafią wnikliwe obserwować oraz rozwinęły umiejętności uogólniania i wnioskowania, rozumieją konieczność szanowania naturalnego środowiska.