Informacji Publicznej Kontakt

w Starych Budkowicach
SERDECZNIE WITAMY Przedszkole w Starych Budkowicach czynne jest w godz. 6.30 - 16.00.
Opis projektu badawczego: "Łąka wiosną - w Królestwie Wiosny - W świecie kolorowym i radosnym"
W ciągu realizacji projektu edukacyjnego dzieci wykazywały duże zainteresowanie. W realizacji projektu wzięli udział również rodzice. Dzieci podczas zajęć edukacyjnych z pomocą literatury, ilustracji, zabaw badawczych miały okazję do rozbudzania wiedzy przyrodniczej, co wpłynęło również na rozwijanie logicznego myślenia.
W pierwszym dniu rozmawialiśmy na temat wiosennych kwiatów maluchy poznały nazwy i wygląd kwiatów: krokus, sasanka, fiołek, mak , margaretki. Uwrażliwienie na poszanowanie przyrody. Poznajemy ciekawostki przyrodnicze z życia roślin i zwierząt z nadejściem nowej pory roku.
Jednym z wynikających z realizacji projektu zadań była wycieczka na wiosenną łąkę. Postanowiliśmy wybrać się pieszo na łąkę, znajdującą się w pobliżu naszego przedszkola Słoneczna pogoda, urokliwy krajobraz i piękno natury wywołały w uczestnikach wycieczki wspaniały i radosny nastrój. Dzieci miały okazję do obserwowania roślin i zwierząt w ich naturalnym środowisku życia, a także do wspaniałej, wesołej zabawy.
Z niezwykłą uwagą badały otaczającą je przyrodę używając lupy. Mali przyjaciele natury „wytropili” i zobaczyli: ślimaki winniczki, mrówki, biedronki, trzmiele, komary, pszczoły, motyle. Usłyszeli także śpiew skowronków i kukanie kukułki. Majowa łąka wyglądała niczym żółty kobierzec. Dzieci miały okazję zobaczyć z bliska kwitnące mniszki lekarskie i różne gatunki traw, a także otaczających łąkę drzew i krzewów.
W kolejnym etapie maluchy odkrywały własne możliwości twórcze poprzez wykonywanie pracy plastycznej pod hasłem „ Biedroneczki są w kropeczki” wykonywały samodzielnie biedronkę ze styropianu ta praca plastyczna sprawiła maluszkom dużo radości , dzieci okazywały pozytywne emocje jak również rozwijały wyobraźnię dziecka.
Dzieci zostały również zapoznane z zjawiskiem powstawania tęczy w toku doświadczeń poprzez mieszanie barw, maluszki dowiedziały się jakie kolory podstawowe należy mieszać by powstały pochodne np. ( zielona i pomarańczowa).
Codziennie maluszki uczestniczyły w zabawach muzyczno- ruchowych, podczas których rozwijały wrażliwość słuchową, poczucie rytmu, okazywały radość i zadowolenie .
Kolejne zajęcia w ramach projektu rozpoczęliśmy od doświadczenia: „Co wpływa na rozwój kwiatów?” Ustawiliśmy doniczkę z kwiatkiem na parapecie w słonecznym miejscu , drugi kwiatek został przykryty kartonem tak żeby nie dochodziło światło a trzeci kwiatek nie miał być podlewany. Celem naszych obserwacji było sprawdzenie czego roślinki potrzebują do wzrostu i rozwoju. Dzieci dzieliły się swoimi pomysłami co jest potrzebne naszym roślinkom żeby prawidłowo rosły. Codziennie sprawdzaliśmy co się zmieniło, po paru dniach okazało się że kwiatek bez wody i bez słońca nie może żyć , ciepło, woda i słońce są sprzymierzeńcami roślin.
Dzieci miały okazję z pomocą pani przygotować syrop z mniszka lekarskiego. Kwiaty mlecza włożyliśmy do garnka i zalaliśmy zimną wodą. Następnie całość musiała się gotować, później dodaliśmy sok z cytryny oraz cukier. Całość została wymieszana i dalej musiała się gotować do uzyskania konsystencji lejącego miodu Dzieci dowiedziały się że taki syrop ma działanie. przeciwwirusowe i przeciw zapalne, dlatego najczęściej jest stosowany w leczeniu bólu gardła i kaszlu, zawiera wiele cennych witamin i minerałów.
Aby utrwalić zdobytą w trakcie zajęć wiedzę zaproponowałam dzieciom i ich rodzicom wspólne wykonanie kwiatków przy użyciu różnych środków plastycznych oraz według własnych pomysłów . Propozycja spotkała się z dużą aprobatą i rodzice wraz ze swymi pociechami przygotowali bardzo ładne kwiatki.
W trakcie realizowanego projektu dzieci nie tylko dowiedziały się wielu interesujących rzeczy na temat roślin i owadów ale również nabyły umiejętności zadawania pytań, rozbudziły dziecięcą dociekliwość, rozwinęły kompetencje językowe, stały się bardziej dociekliwe i otwarte na otaczający świat.