Informacji Publicznej Kontakt

w Starych Budkowicach
SERDECZNIE WITAMY Przedszkole w Starych Budkowicach czynne jest w godz. 6.30 - 16.00.
Opis działań w ramach projektu: "Eksperymentalny ogródek średniaków"
W ciągu realizacji projektu edukacyjnego dzieci wykazywały duże zainteresowanie. W realizacji projektu wzięli udział również rodzice. Dzieci podczas zajęć edukacyjnych z pomocą literatury, ilustracji, zabaw badawczych celem zgłębiania wiedzy przyrodniczej wytwarzaniem zaciekawienia i zainteresowania, zabaw muzyczno – ruchowych, zostały zapoznane ze sposobami hodowli roślin jak również poznały czynniki, które wpływają na rozwój rośliny.
W pierwszym dniu dzieci zostały zapoznane z pracą ogrodnika i nazwami narzędzi ogrodniczych jak również czynnościami związanymi z wiosennymi pracami w ogrodzie z pracami ogrodniczymi oraz polowymi, porównywały nasiona i cebulki roślin,
Kolejne zajęcia w ramach projektu rozpoczęliśmy od założenie eksperymentalnej hodowli roślin w sali. Dzieci zostały zapoznane z wyglądem nasion rzodkiewki, szczypiorku i owsa. Następnie wysiewały nasiona do doniczek . Następnie ustawiliśmy doniczki w różnych miejscach w sali. Część doniczek została ustawiona na parapecie w słonecznym miejscu, inne z kolei w mini szklarni i w ciemnym miejscu, gdzie nie dochodzi słońce. Celem naszym była obserwacja, w którym miejscu najszybciej wyrosną nam roślinki. Dzieci dzieliły się swoimi pomysłami co trzeba jeszcze zrobić aby zapewnić właściwe warunki rozwoju roślinie.
Minęło kilka dni, a w naszej szklarni pojawiły się pierwsze małe roślinki. Po raz kolejny dzieci przekonały się, że ciepło, woda i słońce są sprzymierzeńcami roślin.
Najwięcej radości sprawia nam dbanie o roślinki.Codziennie sprawdzamy, co się zmieniło, które rośliny wykiełkowały i jak bardzo urosły od ostatniej obserwacji. Niektóre z tych roślin zostały zasadzone w ogrodzie przedszkolnym
Podczas kolejnych zajęć dzieci poznały znaczenie gleby dla hodowli roślin i zwierząt oraz w życiu człowieka . Dzieci dowiedziały się że w glebie zachodzą procesy rozpadu wielu substancji
Prowadziły obserwacje , doświadczenia i eksperymenty związane z glebą. Gleba może nie wydaje się szczególnie interesująca, ale tak naprawdę tętni życiem i jest potrzebna roślinom . Sprawdziliśmy, co żyje pod naszymi stopami i z czego składa się gleba.
Dzieci dowiedziały się również gleby gliniaste zawierają dużo niezbędnych roślinom składników odżywczych, ale źle rozprowadza się w nich woda. W glebach piaszczystych woda rozchodzi się łatwo, lecz są one najuboższe w składniki odżywcze .Muł jest drobniejszy i jest czymś pomiędzy gliną a piaskiem, bardziej jednak przypomina glinę. Średniaki dowiedziały się także że zamieszkujące glebę owady i inne żyjątka zakopują się w ziemi, chroniąc się przed gorącem i światłem.
W kolejnym etapie dzieci odkrywały własne możliwości twórcze poprzez kontakt z dziełami sztuki ( muzycznej i plastycznej) .Dzieci zostały uwrażliwione na piękno przyrody podczas aktywnego słuchania utworów Chopina podczas malowania akwarelą . Integracja muzyki z aktywnością plastyczną pobudza wyobraźnię dziecka.
Codziennie dzieci uczestniczyły w zabawach muzyczno- ruchowych , podczas których rozwijały wrażliwość słuchową , poczucie rytmu, okazywały pozytywne emocje.
Podczas kolejnych zajęć dzieci miały okazję doświadczyć praktycznych prac hodowlanych w ogródku przedszkolnym.
Znając warunki do rozwoju roślin dzieci przystąpiły do intensywnych prac ogrodniczych. I tak pewnego dnia, każde dziecko posadziło cebulkę, którą codziennie obserwuje i opiekuje się nią. Podczas prac ogrodniczych trzeba było wytłumaczyć dzieciom, aby nie ubijały za mocno ziemi, bo roślinki będą miały utrudniony wzrost. Oczywiście nie obyło się bez wpadek. W trakcie obserwacji przedszkolaki dostrzegły, że niektórym cebulkom nie rośnie szczypiorek, ponieważ dzieci posadziły je „do góry nogami". Podczas zabaw matematycznych miały okazję do klasyfikowania i przeliczania ( nasion, cebulek i narzędzi) jak również klasyfikowania elementów według podanej cechy : wielkość , kształt , ilość, kolor
Byliśmy również z wizytą w bibliotece gdzie pani zapoznał a nas z poradnikami dotyczącymi roślin , pokazała nam albumy o roślinach .Pokazała nam sadzonki roślin które zabraliśmy do przedszkola a następnie sadzonki zostały umieszczone w naszym ogródku przedszkolnym
Zadaniem rodziców i dzieci było wspólne zasadzenie cebulki Część dzieci miała za zadanie postawić cebulkę w ciemnym miejscu , z kolei inne w słonecznym a jeszcze inne na świeżym powietrzu. Wspólnym zadaniem było obserwowanie cebulki, wystawionej na różne czynniki : słońce, ciemno, zimno , ciepło. Wspólne obserwacje w przedszkolu, która cebulka wyrosła najładniej i w jakich warunkach.
W trakcie realizowanego projektu dzieci nie tylko dowiedziały się wielu interesujących rzeczy na temat roślin ale również nabyły umiejętności zadawania pytań, rozbudziły dziecięcą dociekliwość, rozwinęły kompetencje językowe, stały się bardziej dociekliwe i otwarte na otaczający świat.
Dzieci zaspokoiły naturalną ciekawość, miały możliwość doświadczania, wyzwoliły swoją aktywność twórczą . Prace w ogródku dały możliwość codziennego obserwowania wyrastających roślin i wymiany spostrzeżeń.