Biuletyn
Informacji Publicznej
Kontakt
Przedszkole Publiczne
w Starych Budkowicach
Dziś jest: wtorek, 06-06-2023, Imieniny: Laury, Laurentego, Nory

SERDECZNIE       WITAMY                                                                       Przedszkole  w Starych Budkowicach  czynne jest w godz. 6.30 - 16.00.                                                                        

Opis projektu badawczego: "Muzyko - gdzie jesteś?"

Na początku realizowanego projektu, dzieci rozwijały twórcze myślenie zastanawiając się :"Co to jest muzyka" i  Gdzie mieszka muzyka?".  Odpowiedzi były bardzo zaskakujące. Dzieci stwierdziły, że muzyka to dźwięki, nuty, orkiestra, instrumenty, taniec, koncert, parada, dyrygent, śpiew ptaków, dzieci, burza, deszcz. A zapytane "Gdzie mieszka muzyka ?" - odpowiedziały: muzyka mieszka: - w magnetofonie, instrumentach, telefonie, wietrze, śpiewie ptaków, szumie liści, śnie, chlupiącej wodzie, strunach głosowych, na scenie, w teatrze, nutach, odgłosach padającego deszczu, szeleście kartek, szklanych butelkach, w bajkach…

projekt muzyczny gr. III (31).jpeg

Na podstawie opowiadania M. Orłonia "Zbuntowana orkiestra" poszerzył wiedzę na temat instrumentów oraz słownik pojęciowy  o wyrazy: batuta, dyrygent, kompozytor, instrumenty blaszane i dęte, itd. Podczas rozwiązywania zagadek rozwijaliśmy mowę oraz logiczne myślenie. Stworzyliśmy "Kącik  Małego Muzyka" . W kąciku zostały zgromadzone instrumenty, które przy pomocy Rodziców zostały przyniesione z domu. Podczas "mini koncertu", każde dziecko zaprezentowało swój instrument, a następnie zagraliśmy wspólny koncert. Dzieci były bardzo dumne, kiedy mogły pokazać dzieciom co przyniosły oraz sposób gry na swoim instrumencie.

  Podczas kolejnych zajęć dzieci sprawdzały  także, jakie dźwięki wydobywają niektóre materiały, np.: gazeta, folia, torebka papierowa,

  itd. Wsłuchiwaliśmy się także w odgłosy dobiegające z naszej kuchni, z sali obok, z za okna, próbując je nazwać i naśladować. Szukaliśmy także dźwięków w naszym ogrodzie przedszkolnym stukając np. o metal, drewno, beton, siatkę, plastik, itp. Podczas tych zajęć rozwijały słuch muzyczny, wyobraźnię i wrażliwość muzyczną. Doszły do wniosku, że wszystko może być źródłem dźwięku.

 Podczas realizacji projektu nie mogło zabraknąć ekspertów w tej dziedzinie, jakimi są muzycy. Zaprosiliśmy państwo Malików, którzy stworzyli wspaniały koncert podczas którego zapoznali dzieci z brzmieniem wielu instrumentów, z ich fachowym nazewnictwem, sposobem grania. Punktem kulminacyjnym było zaśpiewanie kanonem piosenki "Panie Janie", co wyszło nam na szóstkę.

 

 "Z płaszcza Smoka guzik mam" - to zabawy muzyczne z cymbałkami  wg Jacka Tarczyńskiego. Zapoznałam dzieci z możliwościami brzmieniowymi dzwonków. Przedszkolaki miały ogromną frajdę podczas gry na tym instrumencie. Mimo, że niektóre trzymały pierwszy raz w ręce pałki, radziły sobie wspaniale. Graliśmy także utwór  W. A. Mozarta, "Bułka z masłem". Podczas słuchania tego utworu zauważyliśmy szybkie przejścia od dźwięków niskich do wysokich i na odwrót. Wykonujemy glissanda na dzwonkach w górę lub w dół, podążając za kierunkiem linii melodycznej (glissanda mają ilustrować smarowanie masłem kroki chleba). Już teraz wiemy co to jest Glissando.

   Baliśmy się także w różne zabawy muzyczne, np. "W naszej sali pełno muzyki jest", "Dobosz-  Zuch", "Jestem muzykantem konszabelantem", "Mały zastęp", "Orkiestra". Nie mogło także zabraknąć aktywnego słuchania muzyki klasycznej wg metody Batti Strauss. Zagraliśmy nawet niczym prawdziwa orkiestra "Marsz Radeckiego", "Marsz Turecki". Wiemy co to partytura.Wykonałam także doświadczenie ukazujące dzieciom powstawanie i rozchodzenie się fal głosowych. Wykorzystałam do tego pojemnik pokryty folią spożywczą , ziarenka kaszy oraz bębenek, w który uderzało dziecko. Dzieci zauważyły, że podczas uderzenia ziarenka kaszy podskakują.

  Przy mocnym uderzeniu siła działa na folię wprawiając ją w ruch.Następnie poznaliśmy bliżej postać wybitnego  polskiego kompozytora Fryderyka Chopina. Tańczyliśmy przy muzyce 'Walc a - moll. Jego muzyka była także inspiracją podczas zajęć plastycznych. Dzieci łączyły  ekspresję muzyczną z plastyczną podczas malowania   nastroju muzycznego do   utworu " Walca E-durr Chopina". Nastrój ten "przelewały" na folię spożywczą a następnie odbijały na kartki. 

 

Jednak najlepszą zabawą okazało się tworzenie butelkowego instrumentu przypominającego butelkowe cymbałki. Do przyniesionych wcześniej szklanych butelek wlaliśmy wodę w różnej ilości, następnie ją zabarwiliśmy - każda butelka w innym kolorze. Gdy  butelki były gotowe, sprawdziliśmy przy pomocy pałki jaki dźwięk wydają. Udało nam się zagrać "Wlazł kotek na płotek". Dzięki temu doświadczeniu doszliśmy do wniosku, że wysokość dźwięku zależy od ilości wody w butelce. Im mniej wody tym dźwięk wyższy.

 

Uważam, że dzięki  realizacji tego projektu dzieci rozwinęły wrażliwość i wyobraźnię muzyczną, aktywnie zdobywały wiedzę , rozwijały umiejętność wnioskowania i logicznego myślenia. Zdobyta w ten sposób wiedza na pewno zostanie w ich pamięci na dłużej.

Opracowała : mgr Lidia Białas

DSC02064.jpegDSCN0848 [640x480].jpegDSCN0977.jpegIMG_3417 [640x480].jpegIMG_3779 [640x480].jpegkl5 (1).jpegP6241527.jpegPC213026.jpegPrzedszkole w Starych Budkowicach (6).jpeg