Biuletyn
Informacji Publicznej
Kontakt
Przedszkole Publiczne
w Starych Budkowicach
Dziś jest: niedziela, 24-09-2017, Imieniny: Dory, Gerarda, Maryny

SERDECZNIE       WITAMY                                                                       Przedszkole  w Starych Budkowicach  czynne jest w godz. 6.30 - 16.00.                                                                        

Opis projektu badawczego gr. II: "Co wiemy o piasku, czyli badacze mali właściwości piasku będą poznawali..."

Dzięki realizacji tego projektu dzieci miały okazję poeksperymentować z dobrze sobie znanym surowcem naturalnym, poznać jego pochodzenie i właściwości, nad którymi w codziennej działalności nie zwracają uwagi.  Zaplanowane działania pozwoliły na rozwijanie pasji poszukiwania, odkrywania i eksperymentowania.
Projekt rozpoczął się od poznania zawartości tajemniczego pudełka, w którym znajdowały się przedmioty wykorzystywane podczas zabawy w piaskownicy. Dzieci były zdziwione dlaczego znalazły się w sali. Od tego momentu zaczęliśmy nasze badanie.

Zdjęcie 2.jpeg

Ustaliśmy co wiemy o piasku, a czego chcielibyśmy się dowiedzieć. Wszystkie wypowiedzi dzieci zostały zapisane na dużych arkuszach i w ten sposób powstała siatka pojęciowa. 

Zdjęcie 1.jpeg

Dzieciaki nie miały większych trudności z formułowaniem pytań, a hipotezami „sypały jak z rękawa”. Każde chciało coś powiedzieć, każde chciało, aby zapisać jego wypowiedź. Po sformułowaniu pytań badawczych poznaliśmy opowiadanie pt. „Skąd się wziął piasek?” J. Święcickiej. W ten sposób poszerzyliśmy naszą wiedzę o pochodzeniu piasku.

Kolejnym etapem w realizacji naszego przedsięwzięcia było przypomnienie i utrwalenie zasad kulturalnego i bezpiecznego zachowania się w piaskownicy podczas zabaw, czyli krótko  mówiąc omówiliśmy piaskowy savoir – vivre. Dzieci w oparciu o tekst B. Stankiewicz – Gawrysiak „Piaskownica” wypowiedziały się nt. różnorodnych zabaw w piaskownicy. Bardzo chętnie dzieliły się swoimi pomysłami.

 

 

Kolejnym etapem naszego projektu było praktyczne badanie właściwości fizycznych piasku w toku zabaw w piaskownicy. Nasze badanie rozpoczęliśmy od inscenizacji wiersza „Idzie Grześ przez wieś”. Potem zastanawialiśmy się, dlaczego piasek się wysypuje z worka, no i który piasek (mokry czy suchy) szybciej się wyspie?   

 

Następnie przy pomocy dotyku określaliśmy cechy piasku suchego i mokrego i opisywaliśmy swoje odczucia z tym związane. Po dotyku przyszła kolej na wzrok – zastanawialiśmy się dlaczego piasek mokry wydaje się ciemniejszy niż suchy? Przecież woda jest przezroczysta.

Zdjęcie 7.jpeg
Sprawdzaliśmy, który piasek łatwiej przesiać przez sito i wsypać do plastikowej butelki?
Następnie sprawdzaliśmy, z którego piasku łatwiej zrobić piaskowy obrazek, a z którego babki?

 

 

Kolejnym badaniem było zdmuchiwanie z dłoni piasku mokrego i suchego, po wcześniejszych hipotezach związanych z pytaniem „Który piasek szybciej zdmuchniemy z dłoni?”

Zdjęcie 12.jpeg
Potem wykorzystaliśmy woreczki foliowe, do których wsypaliśmy taką samą ilość piasku mokrego i suchego i porównywaliśmy ich ciężar. Po wyczerpujących badaniach postanowiliśmy zrelaksować podczas tworzenia nietypowych piaskowych obrazków i figur – łączyliśmy plastelinę z piaskiem. Nasze dzieła podziwiały „maluchy”.

 

 

Po „ciężkiej”, ale efektownej pracy w „Fabryce piaskowych figur” wykorzystaliśmy foremki, które rodzice pozwolili nam przynieść do przedszkola i wzbogacić naszą przedszkolną piaskownicę, do wspólnych zabaw piaskiem.

Zdjęcie 15.jpeg
Jednym z ciekawszych zajęć podczas realizacji projektu okazało się porównywanie piasku z trzech różnych źródeł: znad morza, z przedszkolnej piaskownicy i z piaskownicy przydomowej jednej z koleżanek.

Określaliśmy cechy piasku obserwując próbki „gołym okiem”, przez lupę oraz przez dotyk. Dzieci dzieliły się chętnie swoimi spostrzeżeniami.
Podsumowując nasze obserwacje doszliśmy do wniosku, że piasek znad morza jest najjaśniejszy, piasek z naszej przedszkolnej piaskownicy jest brązowo – żółty i są w nim złote kamyczki, a z piaskownicy naszej koleżanki ma barwę szarawą i pomarańczowo – czarne kamyczki.
Doszliśmy także do wniosku, że badane próbki piasku różnią się barwę, ziarenka mają różną wielkość, są inne w dotyku. Łączy je natomiast to, że wszystkie próbki się błyszczą.

 

 
Na koniec naszych porównań zmieszaliśmy wszystkie próbki piasku i wykorzystaliśmy go do wykonania „Niesamowitych piaskowych kompozycji”. Podczas pracy wykorzystaliśmy klej, by nasze dzieła nie rozsypały się.

Zdjęcie 19.jpeg

Podczas zajęć w piaskownicy liczyliśmy wykonane z piasku babki, porównywaliśmy ich wielkość, tworzyliśmy zbiory takich samych babek, porównywaliśmy ich ciężar. Piasek wykorzystaliśmy także w zabawach muzyczno – ruchowych.

Zdjęcie 20.jpeg
Ciekawym doświadczeniem była także obserwacja wykopu obok przedszkola. Dzieci mogły z bliska przyjrzeć się pojazdom i maszynom pracującym przy pracach drogowych oraz przy pozyskiwaniu i transporcie piasku.

 

 

Dzieciaki uczestniczące w realizacji projektu na pewno dobrze się bawiły. Projekt ten na pewno poszerzył wiadomości posiadane przez dzieci na temat piasku: wiedzą z czego jest zrobiony, co można z niego zrobić, do czego służy i gdzie można go znaleźć.

Realizacja kolejnego już projektu w tym roku dowiodła, że dzieci dosyć dobrze radzą sobie z  formułowaniem pytań, dzieleniem się zadaniami, spostrzeżeniami, wyciąganiem wniosków i dochodzeniem do kompromisów. Zainteresowanie i zaangażowanie zarówno dzieci, jak i ich rodziców świadczą o tym, że praca metodą projektów była trafna i przyniosła wymierne efekty.

opracowanie: Wioletta Gollenia

 

DSC02064.jpeg DSCN0397.jpeg DSCN0848 [640x480].jpeg DSCN0977.jpeg DSCN1352.jpeg IMG_3417 [640x480].jpeg IMG_3779 [640x480].jpeg kl5 (1).jpeg P6203446.jpeg P6241527.jpeg PC213026.jpeg Przedszkole w Starych Budkowicach (6).jpeg