Biuletyn
Informacji Publicznej
Kontakt
Przedszkole Publiczne
w Starych Budkowicach
Dziś jest: czwartek, 23-11-2017, Imieniny: Adeli, Felicyty, Klemensa

SERDECZNIE       WITAMY                                                                       Przedszkole  w Starych Budkowicach  czynne jest w godz. 6.30 - 16.00.                                                                        

Raport z ewaluacji wewnętrzej 2014/2015

  • Raport z ewaluacji wewnętrzej 2014/2015

    Przedszkole Publiczne
    w Starych Budkowicach
          ul. Wołczyńska 2
           46-030 Murów

     

    RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ

    2014/2015

    WYMAGANIE  9:

    Rodzice są partnerami przedszkola
     

     

    Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej:
    mgr Wioletta Gollenia
    mgr Wiesława Nieckarz


    Podstawa prawna:
    Ewaluację wewnętrzną przeprowadza się na podstawie §20 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324), z późn. zmianami.


    I. Zakres i cele ewaluacji wewnętrznej:

    A. Zakres diagnozowania wymagań uznanych za istotne dla placówki:
    Wymaganie 9

    Kryteria aksjologiczne:
    Powszechność – Równość – Spójność
    Poziom D:

    • Przedszkole pozyskuje i wykorzystuje opinie rodzicow na temat swojej pracy .
    • W przedszkolu współpracuje się z rodzicami na rzecz rozwoju ich  dzieci .
    • Rodzice współdecydują w sprawach przedszkola i uczestniczą w  podejmowanych działaniach.

    Poziom B:

    • W przedszkolu są realizowane inicjatywy rodziców na rzecz rozwoju i przedszkola.
       

    B. Cele ewaluacji wewnętrznej:
    Doskonalenie i usprawnianie zasad współpracy z rodzicami w celu podniesienia jakości pracy przedszkola.

    C. Problem badawczy:
    Określenie stopnia zaangażowania nauczycieli i rodziców w proces edukacyjny dzieci oraz podejmowanie przez nich inicjatyw na rzecz rozwoju dzieci i placówki celem podniesienia jakości pracy przedszkola.

    D. Pytania kluczowe:
    1. Jakie działania nauczycieli mają wpływ na efektywną współpracę z rodzicami?

    2. Jakie działania rodziców mają wpływ na efektywną współpracę z przedszkolem?
    3. Jakie elementy organizacji pracy przedszkola wpływają na efektywną współpracę z rodzicami?

    E. Kryteria ewaluacji:
    1. Rodzice współdecyzdują o sprawach przedszkola i aktywnie uczestniczą w podejmowanych działaniach.
    2. Rodzice są skrupulatnie informowani o rozwoju ich dzieci.
    3. Przedszkole wspiera rodziców w wychowaniu, co służy harmonijnemu rozwojowi i wysokiej motywacji poznawczej naszych wychowanków.

    II. Informacje dotyczące organizacji ewaluacji:

    1.Źródła informacji:
    -
    rodzice,
    - nauczyciele,
    - dyrektor.

     

         2. Metody i narzędzia badawcze wykorzystane w ewaluacji:
             - obserwacje:
    obserwacje imprez, uroczystości grupowych i przedszkolnych,
             - badania ankietowe:
             a). ankieta dla rodziców,
             b). ankieta dla nauczycieli,

             c). kwestionariusz wywiadu z dyrektorem
            
            - analiza dokumentów:
             a). dzienniki zajęć,
             b). plany zebrań grupowych wraz z listami obecności rodziców,
             c). protokoły obserwacji uroczystości,
              d). sprawozdania nauczycieli z prowadzonej pracy wychowawczo –
                   dydaktycznej umieszczone w protokołach Rady Pedagogicznej,
               e). notatki z indywidualnych rozmów z rodzicami.
     
    III. Analiza  wyników ewaluacji:

    Wyniki opracowano na podstawie:
       1.Opracowania zbiorczego anonimowych ankiet przeprowadzonych wśród
           rodziców.
       2.Opracowania zbiorczego wyników ankiety dla nauczycieli.
       3. Wywiadu z Dyrektorem.
       4. Wniosków z analiz pracy wychowawczo – dydaktycznej nauczycieli.
       5. Protokołów z obserwacji uroczystości.
       6. Wniosków Dyrektora z analizy dokumentacji grup: dzienniki zajęć, plany
           spotkań grupowych łącznie z listami obecności rodziców, notatki
           z rozmów indywidualnych z rodzicami. 

    Działania podejmowane przez przedszkole były planowane , celowe i przeprowadzone zgodnie z harmonogramem.

    Ewaluację prowadzono w okresie od : grudnia 2014r.  do miesiąca maja 2015 r.
    - ankietę dla rodziców  ( zał. Nr 3 ) wypełniło 50/34 osób ( 68 %),

    - ankietę dla rodziców ( zał. Nr 4 ) wypełniło  51/40 osób co stanowi 74,8 %
    - ankietę dla nauczycieli wypełniło 5 (100%) osób,

    1.W wyniku analizy danych z przeprowadzonej anonimowej ankiety  ( zał. Nr  3 ) dla rodziców, składającej się z 5 pytań uzyskano następujące informacje:       

    Na pyt. 1 „Czy rodzice znają zakres swoich praw  i obowiązków w przedszkolu ?“ uzyskano następujące odpowiedzi:
    tak – 47 – 88,2 %
    nie – 4 – 11,8%

    Na pyt. 2 „Czy rodzice znają podstawowe dokumenty programowe przedszkola“ uzyskano następujące odpowiedzi:
    tak – 29 – 85%
    nie – 5 – 14,7 %

    Na pyt. 3 „Proszę określić częstotliwość z jaką Państwo odwiedzają  stronę internetową naszego przedszkola „ uzyskano następujące odpowiedzi:
    codziennie  – 4 – 11,8 %
    raz w tygodniu – 17 – 50 %

    raz w miesiącu – 6 – 17,6 %

    rzadko – 5 – 14,7 %

    wcale – 2 – 5,9 %

    Na pytanie 4 „Czy  czujecie się państwo  partnerami przedszkola ? “ uzyskano  następujące odpowiedzi:
    tak – 23 – 67,6 %
    nie  – 0
    nie mam zdania  – 11 – 32,4 %

    Na pyt. 5 „Jakie są oczekiwania Rodziców wobec przedszkola ? ” uzyskano następujące odpowiedzi:

    • wspomaganie we wszechstronnym i harmonijnym rozwoju,
    • działania dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci ,
    • więcej wycieczek ,
    • płyty CD ze zdjęciami z całego roku dla rodziców,
    • możliwość odbioru prac plastycznych do domu,
    • równe traktowanie dzieci,
    • zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom,
    • wszystkie oczekiwania są spełnione,
    • organizacja zajęć z języka angielskiego ,
    • odpowiednia opieka i bezpieczeństwo ,
    • rozwijanie samodzielności i aktywności dzieci ,
    • stymulowanie rozwoju społeczno -emocjonalnego ,
    • dobre przygotowanie dzieci do nauki w szkole ,
    • prawidłowe zdiagnozowanie możliwości i potrzeb dzieci ,
    • cierpliwi , wyrozumiali, serdeczni ,życzliwi i kompetentni i otwarci nauczyciele,
    • wspomaganie rozwoju dziecka ,
    • pomoc w jego wychowaniu ,
    • nowoczesny plac zabaw ,
    • wszystkie oczekiwania spełnione

    2.W wyniku analizy danych z przeprowadzonej anonimowej ankiety dla rodziców ( zał. Nr 4), składającej się z 13 pytań uzyskano następujące informacje:

    Na pyt. 1  „Czy Pana/pani zdaniem rodzice powinni uczestniczyć w życiu przedszkola ?“

    tak – 40 – 100%

    nie – 0

    Na pyt. 2 „Czy jest Pan/Pani zadowolony z przedszkola do którego uczęszcza Pani /Pana  dziecko ? “

    tak – 40 – 100%

    nie - 0

    Na pyt. 3 „Czy Pani/Pana dziecko chętnie chodzi do przedszkola? “

    tak – 38 – 95%

    nie -2 – 5%

    trudno powiedzieć – 0

    Na pytanie 4  „Jak częste są pani/pana kontakty z przedszkolem ? ”

    codziennie – 28 – 70 %

    kilka razy w miesiącu – 8 - 20%

    raz w miesiącu 3 – 7,5%

    rzadziej niż raz w miesiącu – 1 – 2,5%.

    Na pyt. 5 Która forma kontaktu dostarcza Pani/Panu najbardziej rzetelnej wiedzy o dziecku i pracy przedszkola ?”:

    zebrania z rodzicami – 23- 57,5 %

    rozmowy indywidualne – 33 – 82,5 %

    informacje umieszczane na tablicy ogłoszeń – 16- 40 %

    prezentacja prac plastycznych – 20 – 50 %

    zajęcia otwarte – 13 – 32,5 %

    imprezy i uroczystości – 13 – 32, 5%

    występy dzieci – 20 – 50 %

    Na pyt. 6 „ W jaki sposób współpracuje Pani/Pan z przedszkolem ? “ uzyskano następujące odpowiedzi :

    udział w imprezach i uroczystościach przedszkolnych – 32 – 80%,

    prace fizyczne na rzecz przedszkola – 1 – 2,5%,

    udział w przygotowywaniu imprez i uroczystości przedszkolnych – 10 – 25 %,

    udzielanie pomocy materialnej – 1 – 2,5 %,

    wspólpraca merytoryczna z przedszkolem, dzielenie się swoją wiedzą i umiejętnościami  - 5- 12,5 %

    udział w akcjach prowadzonych przez przedszkole , które integrują spolecznosć lokalną  - 11 – 27,5,

    przedstawienia z udziałem rodziców – 10 – 25 %

    udział w szkoleniach, kursach , warsztatach organizowanych przez przedszkole- 4-1%

    udział w konsultacjach , inne – 10 – 25 %,

    inne – 0

    Na pyt. 7 „Czy ma Pani/Pan poczucie,że ma Pani?pan wpływ na to , co dzieje się w przedszkolu?  ankietowani odpowiedzieli w następujacy sposób:

    tak – 19 % - 47,5,

    nie – 3 – 7,5,

    trudno powiedzieć – 18 – 45 %

    Na pyt. 8 „Jak układają się Pani/Pana kontakty z wychowawcami dziecka ?“

    dobrze – 38 – 95 %

    źle – 0

    trudno powiedzieć -  - 5 %

    Na pyt. 9 „Czy może Pani/Pan liczyć na pomoc nauczycielek w przypadku jakichkolwiek problemów  dotyczących dziecka ?“

    tak – 40 – 100 %

    nie - 0

    trudno powiedzieć – 0

    Na pyt. 10 „Czy przedszkole umożliwia Pani/Panu kontakt ze specjalistami na terenie palcówki ?“

    tak – 34 – 85 %

    nie – 6 – 15 %

    Na pyt. 11 „Jak ocenia Pani/Pan swój stopień współpracy z przedszkolem ?

    bardzo dobrze – 11 – 27 %

    dobrze – 15 – 37,5

    wystarczająco – 14 – 35 %

    źle – 0

    Na pyt.12  „Jak ocenia Pani/Pan obieg informacji  na temat życia przedszkola ?
    bardzo dobry – 18 – 45 %,

    dobry – 21 – 52,5 %

    zły – 1 – 2,5 %

    Na pyt. 13 „Skąd  najczęściej czerpie  Pani/Pan informacje na temat życia przedszkola ?“- można zaznaczyć więcj odpowiedzi :

    od nauczycieli – 33 – 82,5%

    z informacji wywieszanych na tablicy ogłoszeń  -32- 80 %

    ze strony internetowej – 20 – 50 %

    od dziecka – 20 – 50 %

    inne – 0

    Na pyt. 14 - „Jakie są wg Pani/Pana mocne strony przedszkola ?“

    • dobrze przygotowana kadra , przyjazna ,życzliwa i partnerska
    • dobra organizacja pracy; systematyczność, powtarzalność, konsekwencja
                działania , co wpływa na poczucie bezpieczeństwa dzieci
    • duży ogród,
    • własna kuchnia, smaczne izdrowe posiłki,
    • dobry kontakt rodziców z nauczycielami,
    • ciekawe zającia,
    • otwartość na pomysły rodziców, dzieci,
    • kreatywność
    • rodzinna atmosfera,
    • fachowa pomoc w rozwoju dziecka ,
    • wspierający nauczyciele,
    • bogata oferta zajęć,
    • pomoc nauczyciela pedagoga ,
    • świetni, dobrze wykształceni nauczyciele,
    • ciekawe zajęcia sprzyjające wszechstronnemu rozwojowi dzieci,
    • dobre warunki lokalowe,
    • udział dzieci w różnego rodzaju imprezach,
    • duża liczba imprez,
    • rónorodność zajęć,
    • ciekawy program edukacyjny,
    • dobra atmosfera
    • mała liczba dzieci,
    • ciekawe metody, ciekawe projekty,
    • wprowadzanie innowacji,
    • konkursy, udział w konkursach ogólnopolskich
    • zaangażowani nauczyciele,
    • świetny kontakt na płaszczyźnie: wychowawca – rodzic
    • indywidualne podejści do każdego dziecka  ,
    • dobrze wykwalifikowana kadra pedagogiczna,
    • duże zaangażowanie nauczycieli,
    • angażowanie rodziców w życie przedszkola,
    • długie godziny otwarcia,
    • dobry przebieg informacji ,
    • strona internetowa ( zdjęcia, informacje)
    • niskie koszty ,
    • zwiedzanie, odwiedzanie ciekawych miejsc,
    • całokształt, ogólne podejście kadry pedagogicznej,
    • ścisła współpraca z wychowawcą

    Na pyt. 15 „Jakie są  według Pani/Pana słabe strony przedszkola ?

    • mało zajęć poza programowych – 1
    • zbyt mało wyjazdów, wycieczek – 1
    • rutyna w prowadzonych czynnościach – 1
    • zbyt krótkie godziny otwarcia  mogłoby być do 17-tej – 1
    • nie ma

    Na pyt. 16 „Jakie są Pani/Pana uwagi i propozycje na przyszłość odnośnie współpracy  rodziców z przedszkolem ?

    • więcej informacji na temat codziennego zachowania dziecka w ciągu dnia
                w codziennych kontaktach ,
    • większa mobbilizacja rodziców,
    • większe integrowanie grup między sobą

     

    3. W wyniku analizy danych  z przeprowadzonej anonimowej ankiety dla nauczycieli –(zał. Nr 1 )składającej się z 3 pytań, w tym 2 otwartych, uzyskano następujące informacje:

    Na pytanie 1 „Jak pani ocenia stopień zaangażowania rodziców w życie przedszkola ?“

    niski- 0

    wystarczający –3-

    wysoki – 2-

    Na pytanie 2 „W jaki sposób zachęca Pani rodziców do współpracy?

    -podczas kontaktów indywidualnych oraz spotkań grupowych,
    - współuczestniczenie w realizacji zadań w ramach projeków,

    -współuczestnictwo w projektach w roli ekspertów,

    -motywując do dostrzeżenia najdrobniejszych sukcesów dziecka, aby zachęcić ich do systematycznych ćwiczeń utrwalających w domu,

    - podkreslam rolę wzajemnej akceptacji i szacunku ,traktuję rodzicow jako równorzędnych partneróworaz daję rodzicom poczucie współdecydowania  w sprawach ważnych dla dziecka ,

    - w spotkaniach grupowych i kontaktach indywidualnych informuję o rozwoju każdego dziecka oraz proszę o szczere wypowiedzi,

    - dążę i czynię starania do ujednolicenia oddziaływań domu i przedszkola i ukazuję efekty spójności wysiłków wychowawczych,

    - składam podziękowania w okienku , na forum spotkań grupowych i indywidualnych , preferuję odwagę i otwartość w wypowiadaniu swoich uwag  i poglądów,

    -zachęcam rodziców do współpracy poprzez rozmowy indywidualne , organizowanie zebrań grupowych,  spotkań okolicznościowych,

    -zachęcam rodziców do włączania się w organizacje imprez przedszkolnych , pieczenie ciasta,

    -zachęcam poprzez zaproszenia słowne, pisemne,życzliwy stosunek wobec rodziców i ich sugestii, ukazywaniu dobrych stron owocnej współpracy

    - dziękowaniu za każda pomoc oraz dodatkową pracę na rzecz grupy i przedszkola.

    Na pytanie 3 „Na czym polega Pani współpraca z rodzicami?

    • współpraca z rodzicami polega na informowaniu ich o osiągnięciach dziecka lub pojawiających się problemach oraz przekazywaniu wiedzy dotyczącej rozwoju dziecka i jego potrzebach
    • wystawy prac dzieci,
    • na wykonywaniu różnych prac z projektów związanych z innowacją
    • przekazywaniu aktualnych informacji o zadaniach wychowawczych i dydaktycznych  realizowanych w grupie, przedszkolu,
    • informowanie o możliwości korzystania z usług poradni psychologiczno-pedagogicznej , przygotowywanie opinii do poradni,
    • prowadzenie kącika dla rodziców,
    • wzmacnianie więzi rodzinnych i międzypokoleniowych,
    • współudział rodziców  w przygotowywanie uroczystości i wycieczek,
    • wspomaganie rodziców w zakresie terapii –ćwiczeń prowadzonych w domu , wyjasnienie mechanizmu zaburzeń mowy ,- instruktaż na temat ćwiczeń ,
    • udzielanie wskazówek i porad w sytuacjach trudnych ,
    • wymiania doświadczeń, uwag, propozycji ,
    • współdziałanie w wychowaniu i nauczaniu dzieci
    • wspólpraca polega na wspólnym przygotowywaniu bajki , zachęcaniu do udziału w przedszkolnych przedsięwzięciach ,
    • zachęcaniu do udziału w warsztatach oraz zajęciach otwartych

    4. W wyniku analizy danych przeprowadzonej ankiety( zał. Nr 2)  dla nauczycieli w którym brało udział 4 nauczycieli,  składającej się z 18 pytań uzyskano następujące odpowiedzi .

    Na pytanie 1 „Czy pełni Pani funkcję wychowawcy grupy?“

    Tak – 4 – 100%

    Na pytanie 2 „Czy jest pani zadowolona ze współpracy z rodzicami ?

    Zdecydowanie tak – 1

    Raczej tak – 3

    Raczej nie -0

    Zdecydowanie nie -0

    Na pytanie 3 „Czy w Pani opinii rodzice są zainteresowani tym , co się dzieje w przedszkolu ?

    Zdecydowanie tak – 2

    Raczej tak – 2

    Na pytanie 4 „Czy w Pani opinii są rodzice, którzy pomimo zachęty unikają lub odmawiają współpracy z przedszkolem i uczestnictwa w życiu placówki ?“

    Nie ma takich rodziców – 3

    Pojedyncze osoby – 1

    Na pytanie 5 „Z których form współpracy rodzice najczęściej korzystają?“

    grupowe zebrania z rodzicami – 4 -100%,

    wspólne imprezy przedszkolne – 4- 100%,

    kontakt telefoniczny – 1,

    Indywidualne spotkania w ramach indywidualnych konsultacji1  ,

    kontakty indywidualne w ramach odbieraania dziecka 1 ,

    wspólne przygotowywanie bajki na dzień dziecka – 1

    Na pytanie 6 „Czy system kontaktów rodziców z wychowawcami spełnia Pani potrzeby i oczekiwania ?“

    Tak – 4 – 100%

    Nie – 0

    Na pytanie 7 „Co chciałaby Pani zmienić w systemie kontaktów rodziców z wychowawcami ?“

    Nic – 3

    -zachęcać do częstszego korzystania z konsultacji indywidualnych

    Na pytanie 8 „Czy liczba grupowych zebrań z rodzicami jest według Pani ?“

    Zbyt duża-  0,

    wystarczająca – 4 – 100%

    Na pytanie 9 „Jak rodzice zachowują się podczas organizowanych przez Panią grupowych zebrań?“

    Większość rodziców bierze aktywny udział – 3 – 75%

    Pojedyncze osoby wypowiadają się na forum – 1 – 25%

    Na pytanie 10 „W jaki sposób pozyskuje Pani opinie od rodziców na temat pracy dydaktyczno- wychowawczej i opiekuńczej przedszkola?“-można zaznaczyc więcej niż 1 odpowiedź:

    -ankietowanie rodziców – 1 – 25%,

    - rozmowy podczas zebrań ogólnych – 3- 75%

    -rozmowy indywidualne z rodzicami – 3- 75 %

    Na pytanie 11 „Czy rodzice starają się mieć wpływ na życie grupy i przedszkola ?“

    Zdecydowanie tak – 2  - 50%

    Raczej tak – 1 - 25%

    Raczej nie – 1 – 25 %

    Na pytanie 12 „Czy pani zdaniem  otrzymywane od rodziców opinie i sugestie na temat pracy przedszkola mają dalszy wpływ na proces dydaktyczno- wychowawczy i opiekuńczy ?“

    Zawsze – 2 – 50 %

    Często -  2 -50 %

    Na pytanie 14 „W jaki sposób udziela Pani informacji na temat postępów poszczególnych wychowanków ?

    Na forum zebrania z rodzicami – 1 -25 %

    Podczas rozmów indywidualnych – 4 -100%

    Inny sposob – konsultacje – 1 – 25 %

    Na pytanie15 „Jakie formy wspierania rodziców w wychowaniu  ich dzieci stosuje Pani w swojej pracy ?

    Zachęcanie rodziców dzieci z problemami do korzystania z pomocy poradni psychologiczno-pedagogicznej  - 3 – 75 %

    Porady i wskazówki do pracy z dzieckiem  przekazywane rodzicom -4- 100 %

    Uczestnictwo dzieci w zajęciach dodatkowych ; rozwijających zainteresowania i predyspozycje oraz wspierających w ramach zajęć dydaktyczno wyrównawczych – 3 – 75 %

    Na pytanie 16 „Czy rodzice wypełniają Pani zalecenia dotyczace wspomagania nauki ich dziecka ?“

    Zawsze- 0

    Czesto – 3 – 75 %

    Czasami – 1 – 25 %

    Na pytanie 17 „O ilu rodzicach swoich wychowanków ,może Pani powiedzieć,że nie współpracują z panią w procesie nauczania i wychowania dzieci ?“

    Nie ma takich rodziców – 2 – 50%

    Pojedyncze osoby – 2 – 50 %

    Na pytanie 18 „Inne uwagi i sugestie dotyczące współpracy Pani z rodzicami w swoich wychowanków“ - nie udzielono żadnej odpowiedzi.

    W kwestionariuszu wywiadu z dyrektorem -  udzielono następujących odpowiedzi.

    Na pytanie 1„W jaki sposób rodzice dzielą się z Panią swoimi opiniami na temat pracy przedszkola ?“udzielono następującej odpowiedzi.

    W kontaktach indywidualnych informuję o sprawach istotnych dla rowoju dziecka; wyrażaja pozytywne opinie o realizowanych projektach. Dzielą się również spostrzeżeniami dotyczącymi niepokojących zachowań.

    Na pytanie 2 „Czy opinie rodziców  są brane pod uwagę przy planowaniu działań przedszkola?
    Opinie rodziców są brane pod uwagę przy planowaniu imprez przedszkolnych, wycieczek oraz spotkań z przedstawicielami różnych zawodów. Opinie rodziców są również istotne podczas realizacji długoterminowych przedsięwzięć dydaktyczno – wychowawczych.

    Na pytanie 3 „ Na które obszary działań przedszkola rodzice mają największy wpływ?“
    Największy wpływ rodzice mają na obszary związane z wychowaniem oraz opieką. Informują o zachowaniach dzieci, stanie zdrowia, co przynosi korzyści obopólne – zarówno rodzicom, jak i nauczycielom we właściwym podejściu do każdego dziecka i określonych działań wychowawczych w grupie przedszkolnej.
    Na pytanie 4 „ Jak wygląda Pani współpraca z Rada Rodziców?“
    Współpraca z Rada Rodziców jest barzdo efektywna: rodzice są bardzo zaangażowani w pracę związana z realizacją innowacji oraz projektów plastycznych, współdecydują o wyborze wycieczek, angażują się w przygotowania imprez grupowych i przedszkolnych, sponsorują przedszkole.

    Na pytanie 5 „Jakie efekty dla przedszkola przynosi współpraca z rodzicami?“
    Współpraca z rodzicami integruje społeczność przedszkolną, rodzice na bieżąco są informowani o sprawach zwiazanych z realizacja rocznego planu pracy. Bliski kontakt oraz ścisła współpraca pozwala na efektywniejsza pracę zarówno nauczycieli, jak i dzieci. Podejmowane przez nauczycieli inicjatywy w obszarze edukacyjnym oraz promowaniu przedszkola na zewnątrz cieszy się uznaniem rodziców i ich zaangażowaniem. Wysoki poziom przygotowywanych imprez przedszkolnych wpływa na pozytywny wizerunek placówki, a tym samym na zaagażowanie rodziców oraz ich zaufanie do kadry pedagogicznej oraz personelu całego przedszkola.
    Na pytanie 6 „Czy jest Pani zadowolona ze współpracy z rodzicami?“

    Jestem zadowolona ze współpracy z rodzicami. Rodzice chętnie współpracują i sumiennie wywiązują się z podejmowanych zadań.

    IV. Rezultaty ewaluacji  wewnętrznej i wnioski do dalszej pracy.

    Efekty i mocne strony:

    1.Nauczyciele pozytywnie wyrażają się na temat współpracy z rodzicami ,
    którzy angażują  się w życie przedszkola.
    Nauczyciele poszczególnych grup uważają, że mają dobry kontakt z rodzicami, a opinie i uwagi dotyczące rozwoju poszczególnych dzieci  najczęściej wymieniane są w trakcie kontaktów indywidualnych . Rodzice stosują się do zaleceń dotyczących rozwoju ich  dziecka.

    2.Rodzice są zadowoleni ze współpracy z przedszkolem, odpowiada im sposób współpracy i jej organizacja. Rodzice włączają się do :

    - wspólnego przygotowywania imprez grupowych i przedszkolnych ,

    - przygotowywania strojów oraz dekoracji na uroczystości przedszkolne,

    - wykonywania z dziećmi prac na konkursy przedszkolne oraz ogólnopolskie ,

    - promowania placówki na zewnątrz,

    - współpracy ze środowiskiem lokalnym,

    - wykonywania różnego typu zadań związanych z realizacją projektów,

    - do działań w Klubie Twórczego Rodzica.

     3.Rodzice wysoko oceniają relacje z nauczycielami. Dostrzegają i doceniają wykształconą i kreatywną kadrę pedagogiczną, według ich opinii dzieci chętnie uczęszczają do przedszkola!

    4. Rodzice wysoko oceniają organizację przedszkola oraz  przepływ informacji ,
    a o istotnych sprawach dowiadują się z systematycznie prowadzonej strony internetowej oraz tablicy w holu przedszkola.

    5. Obserwacje Dyrektora oraz wszystkich nauczycieli dowodzą, że rodzice są ząchęcani do dzielenia się opiniami na temat pracy przedszkola i współdecydowania o podejmowanych w przedszkolu decyzjach i korzystają z tej możliwości  .

    6. Analiza dokumentacji grup dowodzi, że nauczycielki grup posiadają opracowane plany współpracy z rodzicami, podczas których omawiane są bieżące sprawy grup oraz podejmowane są różnorakie działania w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych domu rodzinnego i przedszkola.

    Wskazywane są możliwości uzyskania pomocy w Poradni Psychologiczno-Pedagogiczej oraz pomocy materialnej z GOPS-u.

    W przedszkolu prowadzona jest też terapia pedagogiczna i logopedyczna.

    7. Przedszkole stwarza warunki do udziału dzieci w różnorodnych przedsięwzięciach: praca z dzieckiem zdolnym , udział w projektach, innowacji oraz konkursach,  a rodzice chętnie wspomagają w realizowanych zadaniach .

    Rodzice zadowoleni są z promowania placówki na zewnątrz.
    8. Podczas spotkań z  Radą Rodziców uzgadniane są: organizacje zajęć dodatkowych , imprez przedszkolnych czy też wycieczek grupowych.

    9.Wszyscy członkowie rady  angażują się w organizację imprez i warsztaty .

    Słabe strony:

    1. Niezbyt duże zainteresowanie rodziców  szkoleniami  prowadzonymi przez specjalistów na terenie przedszkola.

    2. Za słabą stronę współpracy na płaszczyźnie przedszkole – dom rodzinny, zespół do d/s ewaluacji uznał także małe zainteresowanie i zaangażowanie rodziców w bezpośrednią pomoc fizyczną, np. przy odnawianiu i malowaniu sal, aranżowaniu wystroju sal itp.

    3. Skrupulatna analiza anonimowych ankiet dla rodziców wskazała, że rodzice właściwie nie dostrzegają słabych stron przedszkola. Uwagi rodziców dotyczyły warunków zewnętrznych, związanych z infrastrukturą placówki, które są niezależne od działań nauczycieli i personelu przedszkola.

    Rekomendacje, które należy uwzględnić w planowaniu działań  oraz dalszych
    kierunków rozwoju przedszkola:

    1.Kontynuować proces motywowania i angażowania rodziców do współpracy z przedszkolem.

    2. Skutecznie uświadamiać rodzicom ich możliwość wpływania na edukację i wychowanie dzieci oraz na sprawy organizacyjne przedszkola.

    Wnioski:

    1.Wypracowane formy współdziałania z rodzicami przynoszą pozytywne efekty na wielu płaszczyznach życia przedszkola i należy je kontynuować.
    2. Podjąć próby większego zaangażowania rodziców w drobne modyfikacje walorów estetycznych placówki z wykorzystaniem ich możliwości fizycznych.

    3. W większym stopniu zachęcać rodziców i wskazywać korzyści z udziału w spotkaniach ze specjalistami, organizowanych na terenie przedszkola.

     

     

     

     

    Zespół d/s ewaluacji

     

     

     

               

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    zobacz więcej
    Data publikacji: 22-06-2015 11:46
DSC02064.jpeg DSCN0397.jpeg DSCN0848 [640x480].jpeg DSCN0977.jpeg DSCN1352.jpeg IMG_3417 [640x480].jpeg IMG_3779 [640x480].jpeg kl5 (1).jpeg P6203446.jpeg P6241527.jpeg PC213026.jpeg Przedszkole w Starych Budkowicach (6).jpeg