Biuletyn
Informacji Publicznej
Kontakt
Przedszkole Publiczne
w Starych Budkowicach
Dziś jest: środa, 26-07-2017, Imieniny: Anny, Mirosławy, Joachima

SERDECZNIE       WITAMY                                                                       Przedszkole  w Starych Budkowicach  czynne jest w godz. 6.30 - 16.00.                                                                        

Opis działań w ramach projektu: "Eksperymentalny ogródek średniaków"

W ciągu realizacji projektu edukacyjnego dzieci wykazywały duże zainteresowanie. W realizacji  projektu wzięli udział również rodzice. Dzieci podczas zajęć edukacyjnych z pomocą literatury, ilustracji, zabaw badawczych celem zgłębiania wiedzy przyrodniczej  wytwarzaniem zaciekawienia i zainteresowania,  zabaw muzyczno – ruchowych, zostały  zapoznane ze sposobami  hodowli roślin jak również poznały czynniki, które wpływają na rozwój rośliny.   

W pierwszym dniu dzieci zostały  zapoznane z pracą ogrodnika i nazwami narzędzi ogrodniczych  jak również  czynnościami związanymi z wiosennymi pracami w ogrodzie z pracami ogrodniczymi oraz polowymi,   porównywały  nasiona i cebulki roślin,

 

 

Kolejne zajęcia w ramach projektu rozpoczęliśmy od   założenie eksperymentalnej hodowli roślin w sali. Dzieci zostały zapoznane z wyglądem nasion rzodkiewki, szczypiorku i owsa. Następnie wysiewały nasiona do doniczek . Następnie ustawiliśmy doniczki w różnych miejscach w sali. Część doniczek została ustawiona na parapecie w słonecznym miejscu, inne z kolei w mini szklarni i w ciemnym miejscu, gdzie nie dochodzi słońce. Celem naszym była obserwacja, w którym miejscu najszybciej wyrosną nam roślinki. Dzieci dzieliły  się swoimi pomysłami co trzeba jeszcze zrobić aby zapewnić właściwe warunki rozwoju roślinie.

 

 

Minęło kilka dni, a w naszej szklarni pojawiły się pierwsze małe roślinki. Po raz kolejny dzieci przekonały się, że ciepło, woda i słońce są sprzymierzeńcami roślin.  

 

Najwięcej radości sprawia nam dbanie o roślinki.Codziennie sprawdzamy, co się zmieniło, które rośliny wykiełkowały i jak bardzo urosły od ostatniej obserwacji. Niektóre z tych roślin zostały zasadzone w ogrodzie przedszkolnym

 

 

Podczas kolejnych zajęć dzieci poznały znaczenie gleby dla hodowli roślin i zwierząt oraz w życiu człowieka . Dzieci dowiedziały się że w glebie zachodzą procesy rozpadu wielu substancji

Prowadziły obserwacje , doświadczenia i eksperymenty związane z glebą. Gleba może nie wydaje się szczególnie interesująca, ale tak naprawdę tętni życiem i jest potrzebna roślinom . Sprawdziliśmy, co żyje pod naszymi stopami i z czego składa się gleba.

Dzieci dowiedziały się również gleby gliniaste zawierają dużo niezbędnych roślinom składników odżywczych, ale źle rozprowadza się w nich woda. W glebach piaszczystych woda rozchodzi się łatwo, lecz są one najuboższe w składniki odżywcze .Muł jest drobniejszy i jest czymś pomiędzy gliną a piaskiem, bardziej jednak przypomina glinę. Średniaki dowiedziały się także że zamieszkujące glebę owady i inne żyjątka zakopują się w ziemi, chroniąc się przed gorącem i światłem.

W kolejnym etapie dzieci odkrywały własne możliwości twórcze poprzez  kontakt z dziełami sztuki ( muzycznej i plastycznej)  .Dzieci zostały uwrażliwione na piękno przyrody podczas aktywnego słuchania utworów Chopina podczas malowania akwarelą . Integracja muzyki z aktywnością plastyczną pobudza wyobraźnię dziecka.

Codziennie dzieci uczestniczyły w zabawach muzyczno- ruchowych , podczas których rozwijały wrażliwość słuchową , poczucie rytmu, okazywały  pozytywne emocje.

 

 

Podczas kolejnych zajęć dzieci miały okazję doświadczyć  praktycznych prac hodowlanych w ogródku przedszkolnym.

 Znając warunki do rozwoju roślin dzieci przystąpiły do intensywnych prac ogrodniczych. I tak pewnego dnia, każde dziecko posadziło cebulkę, którą codziennie obserwuje i opiekuje się nią. Podczas prac ogrodniczych trzeba było wytłumaczyć dzieciom, aby nie ubijały za mocno ziemi, bo roślinki będą miały utrudniony wzrost. Oczywiście nie obyło się bez wpadek. W trakcie obserwacji przedszkolaki dostrzegły, że niektórym cebulkom nie rośnie szczypiorek, ponieważ dzieci posadziły je „do góry nogami". Podczas zabaw matematycznych miały okazję do klasyfikowania i przeliczania ( nasion, cebulek i narzędzi) jak również klasyfikowania elementów według podanej cechy : wielkość , kształt , ilość, kolor

 Byliśmy również z wizytą w bibliotece gdzie pani zapoznał a nas z poradnikami dotyczącymi roślin , pokazała nam albumy o roślinach .Pokazała nam sadzonki roślin które zabraliśmy do przedszkola a następnie sadzonki zostały umieszczone w naszym ogródku przedszkolnym

 

 

Zadaniem rodziców i dzieci było wspólne zasadzenie cebulki Część dzieci miała za zadanie postawić cebulkę w ciemnym miejscu , z kolei inne w słonecznym a jeszcze inne na świeżym powietrzu. Wspólnym zadaniem było obserwowanie cebulki,  wystawionej na różne czynniki : słońce, ciemno, zimno , ciepło. Wspólne obserwacje w przedszkolu,  która cebulka wyrosła najładniej i w jakich warunkach.

W trakcie realizowanego projektu dzieci nie tylko  dowiedziały się wielu interesujących rzeczy na temat roślin ale również nabyły umiejętności zadawania pytań, rozbudziły dziecięcą dociekliwość, rozwinęły kompetencje językowe, stały się bardziej dociekliwe i otwarte na otaczający świat.

Dzieci zaspokoiły naturalną ciekawość, miały możliwość doświadczania, wyzwoliły swoją aktywność twórczą . Prace w ogródku dały możliwość codziennego obserwowania wyrastających roślin i wymiany spostrzeżeń.

DSC02064.jpeg DSCN0397.jpeg DSCN0848 [640x480].jpeg DSCN0977.jpeg DSCN1352.jpeg IMG_3417 [640x480].jpeg IMG_3779 [640x480].jpeg kl5 (1).jpeg P6203446.jpeg P6241527.jpeg PC213026.jpeg Przedszkole w Starych Budkowicach (6).jpeg