Biuletyn
Informacji Publicznej
Kontakt
Przedszkole Publiczne
w Starych Budkowicach
Dziś jest: czwartek, 23-11-2017, Imieniny: Adeli, Felicyty, Klemensa

SERDECZNIE       WITAMY                                                                       Przedszkole  w Starych Budkowicach  czynne jest w godz. 6.30 - 16.00.                                                                        

Opis projektu badawczego: "Butelkowa Orkiestra"

W ciągu realizacji projektu edukacyjnego dzieci wykazywały duże zainteresowanie. W realizacji  projektu wzięli udział również rodzice.

Zaplanowane działania w ramach projektu związane były z dźwiękami Dźwięki wysokie, niskie, głośne, ciche,...Jak powstają dźwięki?, Jaka jest ich wysokość?, Jak je wytworzyć?

Dzieci zostały zapoznanie z wybranymi instrumentami  muzycznymi i ich brzmieniem, każde dziecko wybrało sobie dowolny instrument i wspólnie tworzyły muzykę , maluchy miały wspaniałą zabawę , która z pewnością rozwinęła zainteresowania dzieci światem dźwięków.  

 

Na kolejnych  zajęciach  w ramach projektu odbyło się  spotkanie z państwem Malik którzy z zawodu są muzykologami. Państwo Malik zapoznali dzieci z dźwiękami instrumentów perkusyjnych, dętych i fletów, wydobywanych z różnym natężeniem .Maluchy miały okazję rozpoznawania granych melodii co sprawiało im  dużo radości .  

  .

Podczas kolejnych zajęć dzieci badały możliwości akustyczne szklanych butelek. Na stole pojawiły się: butelki, dzbanek z czystą wodą, farby plakatowe i pędzle,

Do  każdej umytej i oczyszczonej butelki nalałam  trochę wody. Dzieci  zabarwiały wodę w butelkach różnymi kolorami farb. Gotowe butelki zostały przywieszone do naszej wystawki , no i zaczęło się „szukanie” dźwięków , które wyższe, które niższe, kiedy głośniej , kiedy ciszej, itd., itp. Dzieci uderzały w butelki łyżką stołową.Koniec końców instrument wyszedł ładny, kolorowy i efektowny. Dzieła wprost niesamowite!

Dzieci słuchając zauważyły, że instrument jest tak ładny, że z powodzeniem może stanąć na honorowym miejscu naszej sali. Stwierdziliśmy także, że większa ilość wody w butelce powodowała dźwięk niższy, natomiast tam, gdzie wody było mniej dźwięk stawał się wyższy.  

 

Graliśmy też na:

na plastikowych butelkach wypełnionych ryżem, kaszą, itp.-grzechotkami,

kredkami na dywanie, na garnkach,

klaskanie , tupanie to nasza specjalność,

W kolejnym etapie dzieci odkrywały własne możliwości twórcze w kontakcie z muzyką poważną, ilustrowały nastrój  malując na kartce papieru A 4 podczas słuchania muzyki poważnej. Integracja muzyki z aktywnością plastyczną pobudza wyobraźnię dziecka.  

 

Codziennie dzieci uczestniczyły w zabawach muzyczno- ruchowych , podczas których rozwijały wrażliwość słuchową , poczucie rytmu, okazywały  pozytywne emocje. W trakcie zabaw korzystaliśmy  z muzyki klasycznej.  

 

Podczas kolejnych zajęć postanowiliśmy poznać niektóre tajemnice dźwięków. Do wykonania tego doświadczenia potrzebny był kieliszek i odrobina wody. Dzieci mogły zaobserwować jak można  grać  na kieliszkach różnej wielkości, różnej grubości szkła, różnej wysokości. Wystarczyło tylko mokrym palcem pocierać krawędź kieliszka, a rozlegał się dźwięk. Kieliszek musi być w połowie wypełniony wodą , a palec musi być odtłuszczony i mokry. Z każdego rodzaju kieliszka wydobywały się  dźwięki

Dzieci usłyszały i wywnioskowały:

- gdy wody w kieliszku jest mniej dźwięki są wyższe,

  wysokość kieliszka, czy grubość szkła nie wpływała na dźwięk - no może trochę. 

Palec trze o krawędź naczynia powodując wibracje. Te z kolei wytwarzają fale dźwiękowe w powietrzu, a stąd prosta droga do naszych uszu. Jak się dobrze przyjrzeć , to na powierzchni wody też zobaczymy fale.  

 

Realizacja tego projektu, to wielka, niekończąca się zabawa. Zarówno dzieci, jak i ja ciekawie spędziliśmy  czas zgłębiając tajniki dźwięku. Dzieci wykonały wspólnie z rodzicami    instrumenty muzyczne. Potrzebne były jedynie przedmioty codziennego użytku, ogólnie dostępne. Nieskomplikowane eksperymenty pozwoliły wyczulić nasz zmysł słuchu. Teraz już bez problemu odróżniamy dźwięki wysokie od niskich, a także umiemy je wytwarzać, czego dowiedliśmy w naszej „ wytwórni dźwięków”. Pogłębiliśmy również naszą muzyczną wiedzę.

W trakcie realizowanego projektu dzieci nie tylko  dowiedziały się wielu interesujących rzeczy na temat muzyki, ale również nabyły umiejętności zadawania pytań, rozbudziły dziecięcą dociekliwość, rozwinęły kompetencje językowe, stały się bardziej dociekliwe i otwarte na otaczającświat. Dzieci zaspokoiły naturalną ciekawość, miały możliwość doświadczania, wyzwoliły swoją aktywność twórczą.

Opracowała: mgr Małgorzata Grojca

DSC02064.jpeg DSCN0397.jpeg DSCN0848 [640x480].jpeg DSCN0977.jpeg DSCN1352.jpeg IMG_3417 [640x480].jpeg IMG_3779 [640x480].jpeg kl5 (1).jpeg P6203446.jpeg P6241527.jpeg PC213026.jpeg Przedszkole w Starych Budkowicach (6).jpeg