Biuletyn
Informacji Publicznej
Kontakt
Przedszkole Publiczne
w Starych Budkowicach
Dziś jest: czwartek, 21-09-2017, Imieniny: Darii, Mateusza, Wawrzyńca

SERDECZNIE       WITAMY                                                                       Przedszkole  w Starych Budkowicach  czynne jest w godz. 6.30 - 16.00.                                                                        

Opis działań w ramach projektu: "Styczniowe i zimowe niespodzianki"

Wszystko to wpłynęło na powstanie i realizację projektu, który miał poszerzyć wiedzę na temat zimy i zjawisk atmosferycznych, na drodze doświadczeń i eksperymentów. P2065250.jpeg .

Początek realizacji projektu był związany nie tylko z zimą, ale także z początkiem roku kalendarzowego. Dzieci poprzez ciekawe zabawy plastyczne i dydaktyczne utrwaliły nazwy miesięcy, pór roku, dni tygdnia. Wykonały także kalendarz, który składał się z ilustracji związanych  z poszczególnymi miesiącami. Dowiedziały się także jak kiedyś mierzono czas, co to jest klepsydra, zegar słoneczny, itd. Każde dziecko narysowało także ilustrację zwiazaną z nazwą miesiąca , w którym się urodziło. IMG_3193.jpeg

Następnie została stworzona siatka pojęć związana z Zimą. Dzieci rozwijały twórcze myślenie poprzez zadania typu: dokończ zdanie: Lubię zimę, bo…, Zima jest… IMG_3123.jpeg

Podczas zajęć dzieci poznały opowiadania, wiersze, piosenki związane z Zimą, jej urokami, a także niebezpieczeństwami. Słuchając opowiadanie J. Kusego "Trzy czerwone serca" dzieci zostały uwrażliwione na niebezpieczeństwa wynikające z zabaw w niedozwolonych miejscach. Także spotkanie z ratownikiem medycznym - panią Anetą, miało na celu uświadomienie konieczności przestrzegania podstawowych zasad prawidłowego korzystanie z sanek, łyżew, nart.   

 

Podczas zabaw badawczych dzieci próbowały znaleźć odpowiedź na pytanie "Jak wygląda śnieg i śniegowe gwiazdki?"- poznały  właściwości fizycznych śniegu. Następnie tworzyły rożne formy gwiazd wybraną techniką. Najciekawszą informacją dla dzieci okazało się  to, że każda gwiazdka śniegowa ma inny kształt.   

 

Dzieci sprawdzały także, czy śnieg jest czysty oraz co się stanie ze śniegiem w zamrażalce, lodówce i na parapecie. Uczyły się wysnuwać wnioski. Zauważyły, ze śnieg najlepiej przechować w zamrażarce. Wiedzą też, że nawet bieluśki śnieg jest brudny.  

 

Urządziliśmy także w naszej sali "Kącik  Pani Zimy", w którym Królowa Zima w swej pięknej biało - srebrnej sukni  zachwycała wszystkich swoją uroda.  IMG_3145.jpeg

Dzieci poznawały także uroki zimy podczas zabaw ruchowych. Poznaliśmy kilka piosenek  o tej porze roku, a także muzykę klasyczną z nią związaną, np."Cztery pory roku - Zima" Vivaldiego.  Do interpretacji ruchowej  muzyki wykorzystaliśmy między innymi białą i niebieską bibułę, czyli kolory, które w ocenie dzieci kojarzą się z zimą. Ułożyliśmy także wspólny zimowy obrazek. Praca ta wymagała od dzieci współpracy i kreatywności. Wspólny obrazek był dowodem na to , że potrafią współpracować ze sobą.  

 

Podczas zabawy badawczej "Zimno, ciepło" z wykorzystaniem gorącej i lodowatej wody (w miarę możliwości ), próbowaliśmy sprawdzić  co się dzieję z naszą skórą oraz co czujemy gdy wyciągniemy rękę z zimnej i włożymy do ciepłej  oraz w tym samym czasie  co czuje druga ręka, gdy z wyciągnięta zostanie z wody bardzo zimnej i zostanie włożona do tej samej wody co ręka pierwsza. Rozwijaliśmy przy okazji zmysł dotyku oraz nabywanie umiejętności mówienia o swoich odczuciach. Prawie wszystkie dzieci czuły w ręce schłodzonej i włożonej do chłodnej wody uczucie ciepła , niż w ręce  wyciągniętej z wody gorącej i włożonej do tej samej wody. Podczas oglądanie plastikowej  butelki, która została przez nas kilka dni wcześniej umieszczona w zamrażalce dzieci zauważyły pęknięcie i większą objętość lodu, niż wcześniej wody. Doszły wiec do wniosku, że lód zajmuje więcej miejsca niż woda i spowodował pęknięcie butelki.   

 
Dzieci mogły także doświadczyć , czy zimne ręce mogą wykonywać czynności manipulacyjne wymagające precyzji, np. złapanie szpilki, nawlekanie igły. Sprawiało im to trudność. Szukaliśmy także dźwięków  jakie kojarzą się z zimą: dzwonki san, skrzypiący śnieg, gwiżdżący wiatr, ćwierkające wróble. Próbowaliśmy te odgłosy znaleźć w dźwiękach instrumentów. IMG_3216.jpeg

Dzieci pod naszym kierunkiem przygotowały także piękne prace na ogólnopolskie konkursy "Zimowe krajobrazy " oraz "Zima". Podczas wykonywania prac zobaczyły jaki efekt można osiągnąć ze zamieszania farby białej i niebieskiej.   

 

Nie mogła także zabraknąć  szaleństw na śniegu. Dzieci korzystały z uroków zimy podczas zabaw ruchowych, lepiły kule śniegowe, bałwanki, szukały i rozpoznawały różne ślady, a przy okazji dotleniały i  hartowały organizmy.  

 

Do  realizację projektu zostali także zaproszenie Rodzice. Wykonali oni wspólnie z dziećmi piękne prace pod tytułem "Mój bałwanek". Wszystkie prace wykonane były z przeróżnych materiałów, niekoniecznie plastycznych i każda z nich była jedyna w swoim rodzaju.

 

 

Aby utrwalić  zdobywaną widzę, dzieci wypełniały  także karty pracy , brały udział w zabawach matematycznych, językowych, słuchały baśni, np. "Królowa Śniegu", oglądały filmy i programy edukacyjne, np. Rodzina Pytalskich, "Miś Uszatek i bałwanek".

Myślę, że wiedza zdobyta na drodze doświadczeń i eksperymentowania na długo zostanie w pamięci przedszkolaków. 

DSC02064.jpeg DSCN0397.jpeg DSCN0848 [640x480].jpeg DSCN0977.jpeg DSCN1352.jpeg IMG_3417 [640x480].jpeg IMG_3779 [640x480].jpeg kl5 (1).jpeg P6203446.jpeg P6241527.jpeg PC213026.jpeg Przedszkole w Starych Budkowicach (6).jpeg