Biuletyn
Informacji Publicznej
Kontakt
Przedszkole Publiczne
w Starych Budkowicach
Dziś jest: czwartek, 21-09-2017, Imieniny: Darii, Mateusza, Wawrzyńca

SERDECZNIE       WITAMY                                                                       Przedszkole  w Starych Budkowicach  czynne jest w godz. 6.30 - 16.00.                                                                        

Opis projektu badawczego "Białe i czarne skarby - czyli odkrywcy mali tajemnice ziemi będą odkrywali"

Duża rolę w realizacji projektu odegrali rodzice, którzy w liście skierowanym do nich zostali poproszeni o pomoc dzieciom w:
- znalezieniu i przyniesieniu do przedszkola różnych surowców związanych z ziemią (garść ziemi, piasku, żwirku, kilka kamyków lub pokruszoną bryłkę węgla) w celu stworzenia instrumentów wydających dźwięki ziemi,
- wyszukaniu wśród zabawek swoich pociech książek, czasopism, gier, figurek  oraz innych materiałów związanych z dinozaurami oraz skarbami ziemi, abyśmy mogli zorganizować w sali kącik tematyczny rozwijający zainteresowania dzieci oraz poszerzający ich wiedzę o historii ziemi.

 

 

Podczas zajęć wprowadzających dzieci próbowały znaleźć odpowiedź na pytanie „Co wspólnego mają ze sobą: węgiel, sól, piasek, kamienie, glina, ziemia?” Następnie tworzyły siatkę pojęciową wokół haseł „ziemia”, „skarby ziemi”, a potem wypowiadały się na tematy: „Co wiemy o węglu?”, „Co wiemy o soli?”.

Zdj¦Öcie_4[1].jpeg

Podczas kolejnych zajęć 4-latki poznały proces powstania złóż węgla, badały jego właściwości fizyczne w oparciu o opowiadanie „O czym szeptały iskierki” H. Zdzitowieckiej, serię ilustracji, doświadczenia oraz bezpośrednią obserwację. Swoje wiadomości zdobywały także w formie  ekspresji ruchowej poprzez udział w ćwiczeniach ruchowych w formie opowieści ruchowej. Po zbadaniu własnymi rękami bryłek węgla, dzieci obejrzały bardzo ciekawy film pt. „Dinozaury” z serii „Co i jak”. Wykorzystaliśmy projektor, by poczuć się jak w kinie i poznać wygląd, sposób poruszania się, zwyczaje oraz losy dinozaurów w dużym formacie i przybliżeniu. Na tym etapie już wiedzieliśmy, że czarne skarby ziemi zawdzięczamy dinozaurom, wielkim skrzypom i paprociom oraz żywiołom panującym na ziemi od milionów lat.
Pani Lidka zaprosiła nas do sali starszaków i pokazała jak wygląda wulkan i jego wybuch – doświadczenie, którego byliśmy świadkami wywarło na wszystkich wielkie wrażenie.

Zdj¦Öcie_5[1].jpeg

Kolejnym punktem naszego projektu były wirtualne odwiedziny w kopalni kryształów soli w Wieliczce, podczas których  dzieci poznały etapy pozyskiwania soli,  badały właściwości fizyczne białego złota Polski w toku doświadczeń oraz bezpośredniej obserwacji. Odkryte właściwości soli wykorzystały w ekspresji twórczej – udział w zabawach muzyczno – ruchowych i plastycznych. Odkrywając tajemnice soli założyliśmy własną „fabrykę kryształów” – innymi słowy mówiąc przeprowadziliśmy doświadczenie ukazujące proces rozpuszczalności i krystalizacji soli. Codziennie obserwowaliśmy powstawanie kryształów, omawialiśmy je i podziwialiśmy.

 

 

Kiedy czekaliśmy na nasze kryształy, Zuzia przyniosła z domu  kolekcję minerałów. Jej zawartość, zamknięta w specjalnym kolekcjonerskim pudełku, wzbudziła wielką ciekawość, podziw, a nawet zazdrość.  Każdy marzył o takich skarbach.

Zdj¦Öcie_10[1].jpeg

Kiedy poznaliśmy już wybrane właściwości „czarnych i białych skarbów ziemi” przyszła pora, by odkryć niesamowite zastosowanie węgla i soli.
W toku pracy z prezentacją multimedialną, ilustracjami, tekstami literackimi, bezpośrednią obserwacją, dzieci poznały produkty powstające z przetwórstwa węgla i soli oraz ich znaczenie w życiu człowieka. Dzieci nie mogły uwierzyć ile produktów wokół nich ma swój początek w kopalni węgla i soli. Dużym zaskoczeniem było także postawione pytanie „Czy czarny węgiel może czyścić?”. Postanowiliśmy to sprawdzić w trakcie eksperymentu z węglem lekarskim oraz zabarwioną atramentem wodą. Część dzieci twierdziła, że czarny węgiel nie może czyścić, natomiast kilkoro miało wątpliwości po tym, jak dowiedziały się do czego węgiel jest wykorzystywany. Wyniki eksperymentu były widoczne gołym okiem – węgiel oczyścił atramentową wodę, chociaż wcześniej zabarwił ją na czarno. Czyli odpowiedź na pytanie „Czy czarny węgiel może czyścić?” jest twierdząca.

 

 

Poznając czarne i białe skarby ziemi oraz ich zastosowanie i znaczenie w życiu codziennym, przedszkolaki dowiedziały się na czym polega praca górnika i jakie niesie ze sobą niebezpieczeństwa. Jednakże górnik nie tylko pracuje, ale także bawi się i „tańcuje”. Dzieci podczas zajęć słuchały ludowych piosenek śląskich, a także nauczyły się śląskiego tańca ludowego „Grozik”. Tajemnice węgla i soli wykorzystaliśmy także w tworzeniu prac plastycznych, których efekty zaprezentowaliśmy w „Galerii średniaka”, by wszyscy koledzy oraz rodzice mogli je podziwiać.

 

 

Poznając sekrety ziemi nie mogliśmy pominąć legend oraz wierszy i opowiadań związanych tematycznie z węglem i solą.
Podsumowaniem naszego projektu był grupowy quiz pt. „Wszystko o węglu i soli”, podczas którego 4-latki wykazały się bardzo dużą wiedzą, spostrzegawczością oraz pamięcią.

Mamy nadzieję, że realizacja tego projektu sprawiła, że od tej pory węgiel, sól, skały i inne surowce wydobyte z ziemi będą postrzegane przez dzieci nie jako zwykłe kamienie, ale składniki przyrody – skarby, w któ­rych zapisana jest przeszłość Ziemi,że przyczyniliśmy się chociaż odrobinę do  rozwinięcia pasji poszukiwania, odkrywania i kolekcjonowania.

     mgr Wioletta Gollenia                                                                                                   

 

 

DSC02064.jpeg DSCN0397.jpeg DSCN0848 [640x480].jpeg DSCN0977.jpeg DSCN1352.jpeg IMG_3417 [640x480].jpeg IMG_3779 [640x480].jpeg kl5 (1).jpeg P6203446.jpeg P6241527.jpeg PC213026.jpeg Przedszkole w Starych Budkowicach (6).jpeg