Biuletyn
Informacji Publicznej
Kontakt
Przedszkole Publiczne
w Starych Budkowicach
Dziś jest: czwartek, 25-05-2017, Imieniny: Borysa, Magdy, Marii-Magdaleny

SERDECZNIE       WITAMY                                                                       Przedszkole  w Starych Budkowicach  czynne jest w godz. 6.30 - 16.00.                                                                        

Opis projektu badawczego "Patriotycznie, jesiennie, mgliście, a wokół opadają liście..."

Aby przybliżyć dzieciom postacie sławnych Polaków ( Jan Paweł II, M. Konopnicka, M. Kopernik, A. Mickiewicz, J. Piłsudski, J. Wybicki, F.Chopin)  w oparciu o  ilustracje dzieci zostały zapoznane z osiągnięciami oraz wyglądem tychże osób. Zainteresowanie było duże, zwłaszcza, że informacje wzbogacane też były ciekawostkami związanymi z ich życiem i twórczością .

 Dzieci w skupieniu słuchały wybranych fragmentów muzyki F.Chopina, by następnie opowiadać o swoich przeżyciach związanych z odbiorem. Ich zadaniem było wypowiedzenie się na temat wyobrażenia, jakie obrazy kojarzą się dzieciom z tą muzyką.

W związku z tym , iż  niewiele dzieci wie, dlaczego pierwszym miejscem z którym związane jest powstanie państwa Polskiego  istotne było zapoznanie  je z historią i znaczeniem najstarszego drzewa w Polsce – dębu  "Bartka".  Dzieci wysłuchały  słuchowiska legendy " O dębie Bartku  który naszej ojczyźnie siły daje " popartego ilustracjami i poprzez zastosowaniu metody twórczej  - dokończ zdanie "Drzewo jest........." znalazły odpowiedź na pytanie czym może być drzewo: -drzewo to roślina, drzewo jest duże, drzewo jest małe, drzewo jest zielone, drzewo jest niskie, drzewo jest potrzebne, drzewo jest zdrowe, drzewo jest domem dla ptaszków.

Dzieci potrafiły ładnie wypowiadać się na temat wysłuchanej legendy oraz wyglądu dębu.Następnie całą grupą udaliśmy się na wycieczkę do lasu , by odnaleźć dęby oraz odrysować korę dębu

Wycieczka sprawiła dzieciom wiele radości - nie tylko szybko odnalazły drzewa dębowe, lecz również pomagając sobie wzajemnie, w parach kredkami świecowymi, odbijały strukturę kory. Po powrocie do przedszkola miały okazję do dzielenia się wrażeniami i porównywania swoich struktur kory.  

 

Aby wzbogacić wiedzę dzieci na temat stolicy Polski dzieci miały okazję oglądać albumy i ilustracje najważniejszych miejsc w Warszawie, a także słuchać wierszy.

Rozwijały umiejętność tworzenia skojarzeń do słowa "dom",- dom to budynek, dom  to miejsce w którym się  mieszka, dom – to budka, dom to łóżko itp.

Ważnym elementem było porównywanie wysokości domów  narysowanych na ilustracjach oraz wieżowców zbudowanych z klocków. Naturalnie i w ogrodzie przedszkolnym dzieci świetnie się bawiły, gdyż  porównywały wysokość  drzew i odnajdywały w koronach,  ubogich w liscie o tej porze  roku drzew, gniazda ptaków.

Okazją do wzbogacenia wiedzy patriotycznej i poczucia tożsamości narodowej był udział starszaków w Akademii z okazji Święta Narodowego "Lekcji historii". Program artystyczny wraz z prezentacja multimedialną przygotowany przez uczniów klasy szóstej miał znaczenie wielowymiarowe. Dzieci nie tylko zapoznały się z historią Polski i najważniejszymi wydarzeniami na przełomie wieków, lecz także mogły zobaczyć , w jaki sposób ich starsi koledzy prezentują swoje umiejętności recytatorskie.

W ramach projektu została także  stworzona, przy udziale dzieci,  siatka pojęć w obrębie słowa kluczowego: DRZEWO. Dzieci wymieniały wszystkie pojęcia, które  kojarzą im się z tym słowem.  Rozwijały także umiejętność formowania pytań kluczowych, np: "Czym dla nas są drzewa ?" , "Dlaczego liście zmieniają kolor?" celem późniejszego znajdowanie na nie odpowiedzi na drodze badawczej. Następnie wykonaliśmy eksperyment, który miał odpowiedzieć na pytanie:" Czy liść pływa czy tonie?" Dzieci zaobserwowały, że liście pływają na powierzchni wody. Po kilku dniach także liście nadal znajdowały się na powierzchni wody, ale woda zmieniła kolor, stając się lekko żółta. Na drodze badawczej, przedszkolaki doszły do wniosku, że wrzucony do wody pomarszczony listek , pod wpływem wody wyprostował się. Ciekawe spostrzeżenia także zostały wysunięte podczas porównywanie listków zasuszonych 2 lata temu oraz 2 miesiące temu. Zauważono, że im dłużej listek jest suszony, tym jest bardziej prosty i cienki. To samo doświadczenie zostało wykonane z szyszką. Na drodze badawczej stwierdzono, że szyszka sucha ma otwarte osłonki, a mokra zamknięte.  

 

Aby oddać  hołd Polakom podczas obchodów Święta Niepodległości, dzieci przedstawiły swoim kolegom oraz zaproszonym gościom program słowno - muzyczny "Polska to nasza Rodzina".   

 

Słuchanie utworu W. Chotomskiej "Bajka o mądrych dębach" pozwoliła na wzbogacenie wiedzy na temat zmian dokonujących się w drzewach jesienią. Dzieci dowiedziały się dlaczego drzewa zrzucają  przed zimą liście. Ponad to mogły odrysowywać kontury przyniesionych wcześniej z lasu i ogrodu liści a następnie dobierać napisy do najbardziej znanych   - dąb, klon, brzoza, kasztanowiec. Z ciekawością obserwowały różnice w wyglądzie wcześniej ususzonych liści i świeżo przyniesionych.

Wielką przyjemność miały dzieci w trakcie tworzenia  drzewa na arkuszach wcześniej odrysowywanej kory. Poszczególne prace plastyczne różniły się bardzo; niektóre drzewa były grube i duże  ( arkusz A 3  wykorzystany maksymalnie), inne natomiast cienkie i wiotkie. Po zakończonej pracy  wszystkie dzieci  dokonywały oceny i wskazywały na najciekawsze, wg. nich prace. Istotna była argumentacja ich wyboru.

 

 

Ciekawe prace powstały także podczas zajęć plastycznych "Najpiękniejsze drzewo w mojej wyobraźni". Prace zostały wykonane wybraną przez dzieci techniką na kartce formatu A-3 lub na tapecie. Po skończonych zajęciach stworzona została wystawa prac, a   dzieci nadały tytuły swoim drzewom. 

 

 

 Aby znaleźć odpowiedzieć na inne nurtujące pytania związane z drzewem , dzieci udały się na wycieczkę do Szkółki Leśnej w Kałach, by spotkać się z ekspertami z Nadleśnictwa Turawa . Podczas wycieczki, dowiedziały się co to jest sadzonka, które drzewa najszybciej rosną, jak wyglądają niektóre gatunki drzew iglastych i liściastych, dlaczego drzewa liściaste gubią liście a iglaste nie, jak nazywa się drzewo, które nie gubi igieł, itd.  Zobaczyły , jak  wygląda teren na którym z maleńkich nasionek wyrastają większe sadzonki  I zdały sobie sprawę, jak wielu lat potrzeba, by z nich wyrósł las.  

 

Na terenie szkółki dokonaliśmy także pomiarów wysokości sadzonek, oglądaliśmy nasiona oraz szyszki przez lupy.    Ciekawe odpowiedzi znaleźliśmy także w książce "Przewodnik prawdziwych tropicieli - Jesień".

Także miejscem nabywania wiedzy był  teren naszego ogrodu przedszkolnego, gdzie rośnie wiele gatunków drzew zarówno iglastych, jak i liściastych. Na terenie ogrodu odbyło się także spotkanie z panią leśniczy - Anną Kowalską. Pani Ania zapoznała nas z przyrządami służącymi do pomiaru wysokości i grubości drzew, a także objaśniła w jaki sposób obliczyć wiek drzewa ściętego oraz rosnącego. Wszystkie dzieci mogły samodzielnie pracować zaprezentowanymi narzędziami.  

 

Na zakończenie projektu chętne dzieci przyniosły przygotowane ciekawostki na temat drzew uzupełnione przez nauczycielkę.

W trakcie realizowanego projektu dzieci nie tylko nabyły umiejętności zadawania pytań lecz również  rozbudziły dziecięcą dociekliwość, która będzie w dalszym ciągu rozwijana.

Z pewnością do projektu związanego z drzewem wrócimy wiosną, gdyż  już  teraz wspólnie z dziećmi ustaliliśmy, co można jeszcze zbadać I na jaką wycieczkę związaną z produkcją z drzewa – wybrać.

 

DSC02064.jpeg DSCN0397.jpeg DSCN0848 [640x480].jpeg DSCN0977.jpeg DSCN1352.jpeg IMG_3417 [640x480].jpeg IMG_3779 [640x480].jpeg kl5 (1).jpeg P6203446.jpeg P6241527.jpeg PC213026.jpeg Przedszkole w Starych Budkowicach (6).jpeg